STOP

In onze visietekst las je al dat we bij het opmaken van ons mobiliteitsplan vertrekken van het STOP-principe:

 

"In een mobiliteitsplan legt de gemeente haar mobiliteitsbeleid op lange termijn vast. In dit plan brengen we de verkeerssituatie in de zeven woonkernen in kaart en kijken we hoe we de verplaatsingen van de verschillende weggebruikers in Lievegem vlot en veilig kunnen laten verlopen. Hierbij staat het STOP-principe centraal. Dat betekent dat het comfort van Stappers voor gaat op dat van Trappers, Openbaar vervoer en Personenvervoer."

 

Maar wat betekent dat STOP-principe precies?

 

Wat houdt het in?

Het STOP-principe staat voor de rangorde van de vervoermiddelen. We vertrekken vanuit de stappers (voetgangers), trappers (fietsers), openbaar vervoer (collectief en gedeeld) om te eindigen bij de minst wenselijke mobiliteitsvorm: privé gemotoriseerd vervoer. De behoeften van de zachte weggebruikers krijgen prioriteit. Bij het opmaken van het mobiliteitsbeleidsplan kijken we eerst naar de veiligheid van stappers, trappers, ... in volgorde van het STOP-principe en soms minder naar het gemak van bijvoorbeeld automobilisten.

Waarom is het belangrijk?

Het STOP-principe is gebaseerd op de vaststelling dat het individueel gemotoriseerd vervoer het meest gebruikte vervoermiddel is en tegelijk ook de grootste impact heeft op heel wat vlakken: klimaat, luchtkwaliteit, geluid, ruimte-inname, verkeersveiligheid, files, ... Door het accent te verschuiven kunnen we heel wat problemen verlichten of zelfs oplossen. Bovendien is stappen en trappen goed voor de gezondheid!

 

Bron: Netwerk Duurzame Mobiliteit

Team communicatie
06 Apr 2021